Knížka, která vystoupila z řady. | Hvězdy nám nepřály - recenze


Název v originále: The Fault In Our Stars
Autor: John Green
Překlad: Veronika Volhejnová
Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: román
Počet stran: 240
Anotace:
Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. „Nejvtipnější smutný příběh“ je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vyprávěčskému talentu vyznívá velmi působivě.




(Nic závažného jsem snad z děje neprozradila...)
Celá kniha je vyprávěna z pohledu šestnáctileté Hazel, která žije s rodiči v malém domku v americkém městě Indianapolis. Hazel v šesti letech diagnostikovali rakovinu štítné žlázy. Její šance na přežití je už od té doby skoro na nule, ale lékařům se stále daří ji udržet při životě. Ale jakém životě? Hazel nechodí do školy, celé dny čte, leží a dívá se na televizi. Doma je s ní její matka a v podstatě všechny peníze, které otec Hazel vydělá, spotřebuje její choroba. Hlavně se rakovina rozšířila i do plic, takže se Hazel neobejde bez kyslíkové bomby. Její život ale změní setkání s Augustem, který kvůli boji s rakovinou přišel o nohu. Díky němu si Hazel vyplní hned několik snů, ale zažije i mnoho zklamání... A její život se od základu změní.


You gave me a foreverTuhle knížku jsem poprvé viděla na plakátě v metru, ale když jsem si ji pak prohlížela v knihkupectví, docela jsem se bála po ní sáhnout. Bála jsem se, že to bude moc o rakovině a moc kýč a pohádka s hezkým koncem. A nebo bez něj, toho jsem se možná děsila ještě víc. Nicméně jsem si ji nakonec koupila a úspěšně přečetla a potvrdit můžu jedno: nic z toho, čeho jsem se bála, se nevyplnilo. Ano, tahle kniha samozřejmě o rakovině je, ale ne tak, jak by to člověk čekal. Proto se taky vymanila z řady "kýčovitě romantických příběhů o rakovině a smrti"... Těch už tu bylo spousta, ale žádná určitě neměla takový úspěch. Ale určitě nejvíc mě překvapilo to, jak je rakovina do knihy vložená. Je tam pořád. V každé větě. Ale vy si ani nevšimnete, že vás autor zahrnuje odbornými pojmy, protože se tolik soustředíte na děj a na význam celého příběhu, že vás ani nenapadne se pozastavovat nad nějakou odbornou terminologií. Atmosféra knížky je totiž tak silná, že vás u ní udrží, i kdybyste nechtěli. 

Další zajímavostí je určitě konec... Většina lidí říká, že je absolutně nepředvídatelný, a pak popisují jejich přehnané reakce po dočtení knihy. Já jsem ale něco podobného od Johna Greena čekala... I když spíš obráceně, jako většina těch prozíravějších čtenářů. Zase tolik ale z davu nevybočuji. Hazel i Augusta jsem si zamilovala hned, jak se v knize objevili. A jsem si naprosto jistá proč. Nejsou přehnaní. Jsou to dva mladí lidé, kteří by klidně mohli existovat. Jsou úplně obyčejní, nemají nic zvláštního, specifického, co by je dělalo ojedinělými. A právě schopnost takovéhle hlavní hrdiny ztvárnit na Johnu Greenovi obdivuji ze všeho nejvíc. Je totiž těžké popsat dva obyčejné lidi tak, aby i v očích ostatních zůstali obyčejnými...

the fault in our stars

Na závěr bych chtěla říct, že by mě nikdy nenapadlo, jak toho budu litovat, že jsem tuhle knihu četla až tak pozdě. Některá "hlášková období" už odezněla a nemohla jsem na všechno odpovídat "OKAY". Citování tohoto románu by vůbec bylo kapitolou samo pro sebe, protože sarkasmus a nadsázka, s jakou autor vykresluje život Hazel a všech kolem ní, se opravdu ničím nahradit nedá. Takže jestli jste měli tu smůlu a ještě jste tuhle knihu nečetli, určitě si ji honem sežeňte. Nikdy se vám nemůže stát, že by se vám snad někdo smál za to, že ji čtete. A vy sami určitě litovat nebudete.

Moje hodnocení:
 

Trailer Filmu:

Komentáře

  1. Já musím říct, že Hvězdy nám nepřály mě bohužel docela zklamalo... Já si nějak celkově s Greenem bohužel nesedla... Asi jediné se mi od něj líbily Paper Towns..:/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě mrzí :/ Paper Towns u mně patří mezi slabší, především kvůli zdlouhavému prostředku.

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.