Další v řadě dystopií. | Dokonalý pár - recenze

13640579Název: Dokonalý pár
Název v originále: Matched

Autor: Ally Condie
Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: romantika, dystopie
Série: Matched #1
Počet stran: 328

Ve Společnosti, kde žije Cassie se svou rodinou a nejlepším přítelem Xanderem, o všem rozhodují Správci. Určují, co budete dělat, jíst, kam budete chodit do školy, kde budete pracovat, kdy zemřete... Všechno funguje dokonale a všichni jsou si rovni. Aspoň tím si je Cassie jistá do doby, než se na obrazovce s informacemi o jejím budoucím a předem určeném manželovi objeví dvě různé fotografie. Jednu možnost představuje Xander - ten správný muž, který se ke Cassie podle všech údajů hodí a který jí byl vybrán Správci. Druhým je Ky - Cassiin nový kamarád, o kterém se toho dívka ví málo a Správci tvrdí, že to byl omyl. Jenže Společnost přece chyby nedělá! Cassie má jednou v životě možnost volby - Buď bude navždy šťastná s Xanderem, se kterým si rozumí už odmalička, nebo se vydá neznámou cestou zakázané lásky. Ke komu ale Cassie vlastně cítí opravdovou lásku? A proč se v dokonalém systému Společnosti stala chyba?



Zápletka knihy se někomu může zdát jako velmi originální, ale vlastně ji lze zařadit mezi klasické dystopie - svět v budoucnosti, na kterém není něco v pořádku, mladá hlavní hrdinka, které se stane něco neobvyklého a máme začátek dystopické série jako vyšitý. Fakt, že tato kniha se od receptu na klasické dystopie ničím neliší, mi asi zkazil dojem z celé knihy. Představovala jsem si strhující příběh, ale první polovinu knihy jsem při čtení skoro usínala. Nic se nedělo - všechna akce a napětí začala až ke konci, kdy se vše konečně rozjelo a začalo to řekněme "strhující dobrodružství". Trochu se mi zdálo, že první kniha je vlastně taková anotace pro zbytek série.

Matched series by MusikdrawingNa druhou stranu jsme v průběhu knihy mohli do detailů pozorovat změny vztahů mezi postavami a boj, který se odehrával v Cassiině hlavě. I když se mi občas zdálo, že milostný trojúhelník a k tomu ještě zakázaná láska je trochu moc, na konci knihy všechno částečně začalo dávat smysl. Někdy bylo detailní rozebírání vztahů mezi postavami už trochu příliš, ale většinu času mi milý, jednoduchý a popisný styl psaní autorky docela vyhovoval.

Hlavní myšlenka knihy byla zajímavá a vymyslet Společnost se všemi jejími klady, zápory a pravidly (o nichž ještě ani po první knize nevíme zdaleka všechno) muselo dát Ally Condie opravdu hodně práce. Svět, ve kterém se děj knihy odehrává, byl propracovaný do nejmenších detailů a nic nebylo ponecháno náhodě. To hodnotím jako největší plus knihy, Společnost byla skutečně dokonalá, i když ne vždy v pozitivním slova smyslu - někdy se mi zdála dokonale zvrácená, i když celá její filozofie pořád dávala smysl..


Cassie bych s chutí hodila do koše spolu s dalšími neschopnými hlavními postavami z jiných knih (kašel kašel *Clary* kašel kašel). Cassie byla jen další zamilovaná puberťačka, kterou cloumaly hormony ze strany na stranu, prováděla ukvapená rozhodnutí a většinou se neobtěžovala přemýšlet nad tím, na čem v dané chvíli vlastně doopravdy záleželo. Na rozdíl od ní se mi vedlejší postavy celkem líbily. Všechny měly důvod, proč se chovají tak, jak se chovají. Nikdo nedělal nic nesmyslného ani si neprotiřečil. Na druhou stranu jsem v knize nenašla postavu, se kterou bych se dokázala sjednotit. Všechny postavy měly jméno a důvod, proč si počínali tím kterým způsobem, ale všem jim chyběla vlastní minulost, hloubka, příběh (až na Kye samozřejmě, ale ten je asi jediný). Proto o nich po přečtení vlastně nejsem schopná nic moc říct.



<3 MatchedCrossed  Reached

Obálka knihy také stojí za zmínku. Je hezká a jednoduchá a Cassie na ní má ty úžasné zelené šaty. Ovšem trochu ji kazí nápis Knižní klub a po sundání přebalu je obálka jen bílá s černým názvem knihy, což se mi opravdu nelíbilo...

Dokonalý pár ve mě nezanechal kladný dojem. Autorka dokázala popsat krásný a do detailů promyšlený svět budoucnosti, ale na postavách si moc záležet nedala. Styl psaní byl sice milý, ale zdlouhavý a příběh se rozjel až na konci. Dokonalý pár je taková anotace pro zbytek série, ale já si ještě nejsem úplně jistá, jestli si chci zbytek série přečíst...



Kniha: 2/5
Obálka: 2/5


Marky

Komentáře

  1. Dokonalý pár jsem četla už celkem dávno a je to taková knížka neurazí - nenadchne. Cassie mi docela lezla na nervy a zatím jsem se neodhodlala přečíst zbytek série :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím,asi taky nechám sérii nedočtenou. I když jsem knihu koupila za 39 korun v Levných knihách, nechce se mi do ostatních knih investovat ani to.... Nevím, jestli by mě to potěšilo a je pravda, že mně osobně rozečtené série nevadí.

      Vymazat
  2. Teď to čte moje babička :D Už jsem si domluvila, že mi to půjčí :D

    Adéla z Knihomolek

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.