Diskuse: Rudá královna

26803099
V tomto článku najdete můj názor na knihu Rudá královna. Zajímalo by mě, co si o ní myslíte vy! Napište mi v komentářích.

Mare patří mezi Rudé - prostý lid, který musí sloužit kouzly obdařeným Stříbrným. Díky shodě náhod dostane Mare práci v paláci a během jedné nešťastné události zjišťuje, že možná i ona disponuje nezvyklými schopnostmi. Tím ovšem představuje nebezpečí pro Stříbrné a jejich nadvládu. Jak se Mare vypořádá se svými schopnostmi a se všudypřítomným nebezpečím? Má snad dokonce šanci něco změnit?

Původně jsem ani nevěděla, jestli tuhle recenzi napíšu, protože je to spíš naštvaný výlev emocí o tom, jaký mišmaš vám tady Victoria Aveyard předkládá. Nebudu se s tím nijak tajit, měla jsem s touhle knihou hned několik problémů. Rudá královna rozhodně není originální ani nová ani neotřelá. Autorka vzala něco z každé populární YA série, smíchala to dohromady a ten guláš nám předložila ve formě hardbacku.


Samozřejmě se v knize najde spousta skvělých aspektů. Na své si přijdou především milovníci intrik (přiznávám, že ty jsem si docela užila). Nic v příběhu Mare není ani přinejmenším jednoduché nebo zjevné - a to, co se vám zjevné zdá, vás ještě překvapí. Magie se ve světě Rudých a Stříbrných projevuje také požehnaně. Všechny možné schopnosti, které se u postav vyskytovaly, dokáží jistě zaujmout každého čtenáře.

Jenže. Všechno, co jsem si užívala, se tak nějak změnilo ve složitou slátaninu, kterou jsem přestala chápat. Když vám totiž do světa plného kouzel přimíchají motorky, je podle mně něco špatně. Nad tím, jakým způsobem se v knize mísila moderní společnost s otroctvím a magií, mi zkrátka zůstává rozum stát.

Ještě bych autorce byla schopná odpustit, kdyby se celý příběh tolik netáhl. Stále jsem čekala, až se tempo zrychlí a všechno se rozjede, ale to se nestalo. Kdyby nebylo magie, intrik a revoluce (každého zvlášť, ne všeho dohromady), nejspíš bych se skrz všechny ty stránky ani neprokousala. A možná to taky trochu souvisí s mojí zvědavostí, i když ani ta nakonec nebyla ukojena. Victoria Aveyard nechává čtenáře viset na poslední větě a nevyřeší se vůbec nic. To ale není jen tak ledajaký cliffhanger. Prostě si běžte koupit další díl, všichni. Protože z toho budou peníze. Omlouvám se, ale tohle nefunguje.

Romance? Je tam. Jenže se otáčí a přeměňuje podle toho, jak se to autorce zrovna hodilo - bez jakéhokoli zjevného plynulého vývoje vztahů se najednou úplně změní jejich vzájemné chování. Možná někde Mare utrousí větu o tom, jak si vlastně něco uvědomila. Aby se neřeklo. Jenže to, že se chování charakterů změní během tří řádků, mi zkrátka nedává žádný smysl. Nechápu, jak se může někdo změnit během pár vteřin.

A nechápu, proč tahle kniha v USA patří mezi skvosty v YA. Já osobně bych ji tam tedy nezařadila - existuje tolik lepších titulů!


Berte, prosím, na vědomí, že se jedná o můj názor a nechci tím nijak urážet ani autorku ani nikoho, komu se kniha líbila. Naopak by mě vážně zajímalo, co se vám na ní líbilo a proč?


Marky

Komentáře

  1. Na Rudou královnu vídám jen názory podobné tomu tvému.. Vcelku mě to mrzí, a vůbec se mi nechce knihu číst, i když ji mám doma už přes rok :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ale četla i spoustu pozitivních ohlasů... Každopádně jsem zvědavá na tvůj názor ;)

      Vymazat
  2. Zrovna čtu tuhle knihu. Jsem za půlkou a přád čekám, až se něco pořádnýho začne dít, a jak se to všechno vyřeší. :D Haha, tak nic no, asi budu muset pro další díl jak řikáš.
    Popravdě taky mi vůbec nesedí ten moderní svět a "otroci". Za prvé si to vůbec, ale fakt vůbec nedokážu představit... v moji mysli tam prostě ty moderní věci nejsou :D.
    Každopádně knihu chci dočíst, co nejdřív... pak terpve zvážím, zda má cenu si kupovat i druhý díl nebo ne. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem druhý díl zavrhla :D Upřímně doufám, že je lepší než ten první :P

      Vymazat
  3. Už je to docela dlouho, co jsem tu knihu četla. Už si ji skoro ani nepamatuju. :D
    Četla jsem ji, když jsem se čtením začínala, takže jsem vlastně neměla žádné zkušenosti. :D Vím, že se mi líbila, fakt hodně moc líbila. A se vším, co jsi tu řekla souhlasím, ale i když je to pravda, můj pohled na tu knížku to nezmění. :D
    Dost se teď bojím otevřít druhý díl, protože když jsem všude slyšela ty špatné ohlasy na ni.. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé, že i přes to všechno se ti kniha líbila :) Jsem zvědavá, co řekneš na pokračování... Do toho já už se pouštět nebudu ;)

      Vymazat
  4. Aktuálně čtu druhý díl. Úplně s tebou souhlasím. Kniha prostě má od každého něco. Autorka nemá asi příliš bujnou fantazii nebo si možná neuvědomuje, že v její knize se vyskytují podklady z jiných knih. Není to wow kniha, ale ani ble kniha. Ohodnotila bych ji na takových 55%.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ten druhý díl je podobný, nebo se v něm aspoň něco zlepší? :)

      Vymazat
  5. http://stories-by-agule99.blogspot.cz/2016/07/pata-recenze-aneb-kdyz-nemuzu-spat.html?m=1

    Mám zhruba podobný názor jako ty :DD (viz recenze)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesto jsi ale knihu hodnotila 77 procenty, což bych jí rozhodně nepřisoudila :D

      Vymazat
  6. Zajímavá recenze :) Pro mě hodně, protože na knížku se teprve chystám a do teď jsem od ní čekala více :) Měla jsem o ní lepší představy :) No tak uvidíme, co na ní pak řeknu :D Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
  7. Ani jsem ji neměla v plánu číst, ale když člověk bydlí v Praze a jezdí metrem, tak se knize prostě nešlo vyhnout. Navíc má dokonalou obálku!
    Četla jsem ji asi před rokem, takže jen stěží vylovím z paměti, o čem to bylo, pamatuji si ale, že jsem z ní byla na větvi. Mám pocit, že v té době jsem ještě nečetla ani Skleněný trůn (heh, a dosud nečetla), ani Hunger games a všelijaké známé YA knihy, takže mi to připomínalo nanejvýš Selekci. Když o tom teď ale přemýšlím, kniha má vážně jen máloco originálního (jestli vůbec) a druhý díl byl prostě... Uáááááá!
    Ve druhém díle se upřímně nic nedělo, v podstatě jenom létali lítačkou (hah! Další moderní „COŽE?!") sem a tam, a Mare byla ještě více pitomější (mírně řečeno) než v 1. díle, ale možná by se i tak našel někdo, kdo by prohlásil, že dvojka je milionkrát lepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě nalákala obálka a plakáty... a zahraniční nadšení. Ale pokud je druhý díl takový, jak píšeš (a vzhledem k prvnímu tomu vážně nemám problém věřit), tak se toho zážitku asi ušetřím ;) Děkuji za názor!

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.