Draci, zvědavost a skvělá interpretace | Eragon

Název v originále: Eragon
Autor: Christopher Paolini
Vydavatel: Fragment
Žánr: fantasy
Série: Odkaz Dračích jezdců #1
Dělka: 18 hodin 44 minut
Posloucháno: 30. ledna - 4. února 2017, v češtině

Život patnáctiletého Eragona se změní v momentě, kdy objeví v horách záhadné dračí vejce. Díky němu se z farmářského chlapce stává budoucí jezdec s vlastní dračicí Safirou. V Alagaësii na něj ale možná čeká více nebezpečí než úcty. Bude schopný bojovat proti krutému králi Galbatorixovi?

Eragona jsem poprvé četla jako v dobách, kdy mi ještě draci připadali stejně samozřejmí jako rovnání pastelek v penále podle barev a jedničky na vysvědčení. No, zkrátka a dobře, bylo to dávno. A tak jsem se rozhodla využít příležitosti a vyzkoušet si Eragona v audioknižní podobě.

Věřte tomu nebo ne, ale re-reading téhle bichle ve formě audioknihy se ukázal jako skvělý nápad. Martin Stránský se interpretace zhostil skvěle a díky němu je i pro čtenáře nový a složitý svět snadno srozumitelný. Nebála bych se audioknihu pustit i mladším čtenářům, protože jsem si jistá, že by vše pochopili stejně dobře, jako kdyby jim četli rodiče nebo by se stránkami prokousávali oni sami - a možná ještě lépe.

O tom, že Christopher Paolini umí zaujmout, asi dlouze psát nemusím. Ti, kdo byli na jeho besedě na Humbooku, to určitě vědí. Tenhle autor vás zatáhne do příběhu mladého Eragona, ať už je vám sedm, sedmnáct nebo sedmdesát. Zkrátka a dobře budete zvědaví na to, jak se všechno vyvine, takže zapomenete, jak dlouhá tahle kniha vlastně je.

Snili jste někdy o tom, jak by asi vypadal fantastický svět plný draků, elfů a trpaslíků? Alagaësie sice není ideální, ale zčásti vám tyhle sny dokáže převést do reality. Zároveň ale autor poukazuje na to, že takové soužití nemusí vždy být idylické a že zlo se najde i v tak krásném světě plném úžasných tvorů a kouzel. Díky tomu si můžete zároveň vychutnávat všechny krásy Alagaësie a zároveň se bát a děsit všech příšer, které se v ní skrývají.

Bohužel ale nemůžu jenom chválit. Některé prvky v knize poukazovaly na to, že Paolini buď ještě není vypsaný, nebo příběh skutečně zamýšlel pro mladší čtenáře. Za zmínku stojí občasné opakování slov (protože nevěřím, že za ně může překlad) a pokrytectví hlavního hrdiny. Eragon viditelně slouží jako příklad pro všechny, kteří by rádi byli něčím výjimeční. V žádném případě není bezchybný, ale snaží se a učí a v průběhu děje se z něj stává lepší a lepší člověk. Na druhou stranu se občas chová trochu pubertálně (tedy příznačně svému věku) a pokrytecky, což jistě ne všichni starší čtenáři prominou.

Ale nesmím zapomenout na to nejdůležitější: protože je tahle kniha o dracích, je skvělá. To je pravidlo. (Vážně, ty draky si užijete, to vám můžu zaručit.)
Audioknižní podoba Eragona se moc povedla. Interpretace se skvěle zhostil Martin Stránský a dokázal, že i Paoliniho složitý svět lze namluvit tak, aby všechno pochopili i mladší čtenáři. Autor sám vás jistě dokáže zatáhnout do příběhu a probudit ve vás zvědavost. Paolinimu se také podařilo ukázat, že ani fantastické světy nejsou vždy idylické a vždy se najde nějaké to zlo. Musím ale vytknout občasné opakování slov a pubertální a pokrytecké chování Eragona, který měl ovšem sloužit jako vzor pro mladší čtenáře. Nesmíte ale zapomenout na to, že tahle kniha je o dracích, což už je samo o sobě zárukou, že vás bude bavit. Určitě.

Celkové hodnocení: 4/5

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete poslechnout zde.

Máte rádi draky? (To je rétorická otázka, všichni je máme rádi.)
Marky

Komentáře

  1. Už je to dávno, co jsem Odkaz četla. Menší připomenutí by nebylo na škodu. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se Eragon líbil právě s tou poznámkou, že kdybych byla o pár let mladší, vychutnala bych si to víc. Takhle mi to přišlo dost předvídatelné. Ale i tak je obdivuhodné, že to Paolini napsal. Další díly prý bohužel nejsou tak dobré.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nevím, já už ho znala :D Četla jsem ještě druhý a dál jsem se už neprokousala, tak třeba se mi to s audioknihami podaří lépe ;)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.