Ještě lepší a ještě lepší | Tady Byla Britt-Marie

28488752
Název v originále: Britt-Maire var här
Autor: Frederik Backman
Nakladatelství: Host
Žánr: humor
Série: -
Počet stran: 365
Čteno: 11. - 13. srpna 2016, v češtině

Třiašedesátiletá Britt-Marie přijíždí do Borgu, kde nezůstalo už skoro nic. Britt-Marie opustila manžela, který ji podváděl, a dům ve městě, na které byla zvyklá. A to vše jen proto, aby se stala fotbalovou trenérkou v Borgu - protože fotbal je to jediné, co těmhle několika domům u silnice ještě zbylo. A na tom, že Britt-Marie fotbal nesnáší, vůbec nezáleží.

Ne, že by Britt-Marie neuměla anglicky. Jen neví, jak má mluvit anglicky, aniž by si u toho připadala jako ťulpas. Ani neví, jak se "ťulpas" anglicky řekne. Což samo o sobě dává jejímu přístupu za pravdu.

O Frederiku Backmanovi a jeho knihách jste už určitě slyšeli. Já také, a dokonce jsem je četla. A překvapivě (tohle vůbec není ironie, to ne) jsem si je naprosto zamilovala. Muž jménem Ove mě dostal svým sarkasmem a cynismem, Babička pozdravuje a omlouvá se si mě získala svou pohádkovou a melancholickou krásou se špetkou vtipu. A Britt-Marie? To je zase něco docela jiného.

Třetí kniha od Frederika Backmana mě opět překvapila. Do jisté míry se vracíme ke starým známým, protože předchozí části života Britt-Marie už známe z předchozích knih. Jenže tenhle příběh je jen a jen o ní a Backman opět ukazuje, že dokáže každé postavě proklouznout pod kůži. Britt-Marie je totiž kontroverzní osobnost, a to v tom nejextrémnějším slova smyslu. Není dobrá ani zlá. Po celou dobu se vlastně nemůžete rozhodnout, jestli máte protagonistku rádi a litujete ji, nebo jestli ji nesnášíte a vlastně jí ten osud do jisté míry přejete. Příběh o Britt-Marie, její osobnosti byl tedy pro mě, milovnici kontroverzních postav, jako stvořený.

Láska není pro každého ohňostroj. Může to klidně být hlavní město na pět a boty, u kterých přesně víte, kdy jim máte nechat vyměnit podrážku.

Kromě toho si Backman opět zakládá na neobyčejném příběhu. Vytváří sice neobvyklé až přehnaně šílené situace, ale nevyzrává na ně s ledovým klidem jako třeba Jonas Jonasson. Backman do všeho vkládá lehkou dávku emocí a tím spolu s absurditou příběhu vytváří naprosto neobyčejný příběh. Bláznivé situace ale nekončí jen u emocí - Backmanův (nebo možná Britt-Mariin?) bryskní smysl pro humor všechno pozvedne na ještě vyšší úroveň. Britt-Marie je každopádně ještě vtipnější a trefnější než autorovy předchozí knihy.


Také nesmím zapomenout na to, jak souvisle příběh plyne. Backman si dal záležet na každém detailu, všechno souvisí se vším a nic není ponecháno náhodě. Ano, i přesto se ocitáme v mnoha absurdních situacích, ale v tom právě tkví pointa celého příběhu. Každý čtenář se z něj musí trochu poučit, protože každý jsme tak trochu Britt-Marie - i když si nikdy nepřiznáme, že řadíme příbory, používáme ten samý prací prostředek anebo šlapeme na stejné dlaždice v metru. Každý máme smysl pro pořádek a Backman tenhle smysl dovedl k dokonalosti. Zároveň ovšem ukazuje, že dokonalost není vždycky ideálním řešením.


"Já vim, Britt. Já vim. Vy nemáte předsudky. Vám je jasný, že jsem člověk, ne? Člověk, co má náhodou vozejk. Ne vozejk, co má náhodou člověka."

A přesto přese všechno nedám Britt-Marii pět z pěti hvězdiček. Nemůžu. Protože si myslím, doufám, že Frederik Backman má na víc. Dokáže nás překvapit ještě víc, než se mi to povedlo v předchozích knihách. A přesto (nebo možná právě proto), že je každé jeho dílo čím dál lepší, mu věřím. Věřím, že dokáže napsat ještě jednu knihu, ve které skombinuje to nejlepší z těch tří dosavadních. A to pak bude, dámy a pánové, pastva pro oči.

Knihy Frederika Backmana jsem si zamilovala a Britt-Marie opět předčí ty dřívější. Její minulost už sice známe z předchozích knih, jako protagonistku ji ale poznáváme mnohem lépe. Autor si vybral za hlavní postavu velmi kontroverzní osobnost a já si čtení o ní moc užila. Samozřejmě tu najdete také neobyčejný příběh s lehkou dávkou emocí a Backmanovým skvělým smyslem pro humor. Děj plyne souvisle a je vidět, že si autor dal záležet na každičkém detailu. Přes to všechno ale nedám Britt-Marii plné hodnocení, protože věřím, že Backman nám ukáže něco ještě lepšího. A potom ještě lepšího. Určitě.

Celkové hodnocení: 4,5/5

Máte podivný smysl pro pořádek tam, kde by ho ostatní nečekali?
Já si třeba hlídám barvy nadpisů v sešitech, aby po sobě barevně ladily...
Marky

Komentáře

  1. Frederik Backman je mnou dosud neobjevený autor, ale doufám, že najdu čas to změnit :)

    OdpovědětVymazat
  2. Babička i Ove se mi líbili, Britt-Marie mi už pár měsíců leží v knihovně nečtená...no, možná je čas to napravit :) Tahle recenze mi fakt udělala radost - jsem ráda, že se autorovi daří držet kvalitu a kontroverzní postavy mě taky dost baví :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud je to tak, Britt-Marie ti určitě udělá radost ;)

      Vymazat
  3. Nádherně napsáno! :-)
    Backmana jsem si zamilovala během čtení první knížky (u mě to byla Babička pak následoval Ove). A tato kniha způsobila, že jsem si zamilovala i Britt, přestože v Babičce, mě neuvěřitelně vytáčela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) To souhlasím, ani já jsem ji v Babičce příliš nechápala. Ale Backman zkrátka umí ukázat každou postavu ze všech stran :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.