Královské intriky | Hra o trůny

Název v originále: A Game of Thrones
Autor: George R. R. Martin
Nakladatelství: Talpress
Žánr: fantasy
Série: Píseň ledu a ohně #1
Počet stran: 848
Čteno: 15. srpna - 1. září 2016, v češtině

Lord Eddard Stark žije se svou rodinou na severu, ale král Robert se rozhodne z něj učinit svého pobočníka na vzdáleném jihu království. Mezitím v exilu dospívá potomek bývalého zavražděného krále - a rozhodl se převzít trůn, který mu podle něj právem náleží. Co se děje za severní Zdí? Nikdo neví. A jak ustát všechny intriky královského dvora a přežít?

"Když hraješ hru o trůny, buď zemřeš, nebo zvítězíš. Žádná střední cesta neexistuje."

Sama sobě se divím, že se k recenzi na tuhle knihu dostávám až tak pozdě. Ovšem - jak se říká - je to pozdě, ale přece. A hned na začátku se přiznávám, že mě tahle bichle pohltila stejně jako všechny ostatní, ne-li víc. Sice jsem ještě stále nečetla druhý díl, ale i tak se tahle série jistě zařadí k mým nejoblíbenějším vůbec.

Co mě tolik uchvátilo? V první řadě pochopitelně intriky na doslova královské úrovni. Intriky a pletichy jsou zkrátka mou nejoblíbenější částí jakékoli fantasy knihy a George R. R. Martin se jich zhostil skutečně na jedničku. Nikdy si nikým nemůžete být jisti a děj se zkrátka nedá odhadnout, protože se vždycky vynoří na světlo nějaký překvapující fakt. Díky tomu si vás autor udrží i po celých 848 stran.

"Ptám se tě, Nede, co je dobrého na tom nosit korunu? Bohové se vysmívají modlitbám jak králů, tak pasáků krav."

Ne, že by to ale George R. R. Martin neuměl i jinak: mě v téhle knize bavil každý řádek, a to dokonce i popisy. Těmi se totiž u jiných knih často nemůžu prokousat a dokonce je někdy musím přeskakovat, ale u Hry o trůnu tohle nehrozilo ani v nejmenším. Při čtení akčních scén jsem hořela nedočkavostí dozvědět se, co se stane dál, stejně jako u popisů krajiny, a přitom jsem nepřeskočila ani písmenko.

O co se ale v knize můžete skutečně opřít, jsou postavy. Každý čtenář si chtě nechtě musí najít svého oblíbence, protože každý charakter v tomto příběhu je tak odlišný, že se zkrátka musíte do někoho vcítit. Možná vám na začátku bude chvíli trvat, než si všechna ta jména zvyknete, ale stojí to za to. Přestože George R. R. Martin pravděpodobně nechá žít všechny, které byste nejraději zabili, a naopak. Pokud jste knihu četli, jistě pochopíte, proč mezi moje oblíbence patří Jon, Arya a Daenerys.

"Ty nevíš, oč žádáš, Jone. Noční hlídka je bratrstvem, pevně sevřeným přísahou. Nemáme žádné rodiny. Žádný z nás nikdy nezplodí syna. Naší manželkou je povinnost. Naší milenkou je čest."

Líbilo se mi všechno. Jediné, co zůstává záhadou je, proč jsem ještě nečetla druhý díl. Že bych se bála tlustých knih? Možná trochu. Ale už teď, při psaní recenze na první knihu v sérii, jsem napjatá jako struna a chci se dozvědět, co bude dál. Protože příběh našich hrdinů rozhodně nekončí na poslední straně Hry o trůny - spíše teprve začíná. Takže pokud jste tuhle sérii nečetli, vřele doporučuji. A pokud ano, co kdybyste si ji přečetli znova?

"Obávám se, že myslí jsou jako meče. Ty staré rezivějí."

Moje recenze na Hru o trůny je na Goodreads celkově dvoustá a toto jubilejní číslo si rozhodně zaslouží. Oblíbila jsem si především intriky na doslova královské úrovni. Nikdy si totiž nemůžete být ničím a nikým jisti a tím vás autor udrží při čtení. Mě ale na knize bavil každý řádek, a to dokonce i popisy. Hra o trůny je založena na postavách a každý čtenář si zde najde svého oblíbence. A protože příběh rozhodně nekončí na poslední straně, spíše začíná, měla bych si co nejdřív přečíst druhý díl.

Celkové hodnocení: 5/5

Už jste tuhle sérii četli, nebo jste viděli seriál?
Marky

Komentáře

  1. Výborná recenze :) Píseň ledu a ohně je taky moje srdcovka :) Jak seriál, tak i knihy :) Zrovna jsem dočetla čtvrtý díl, Hostinu pro vrány, a byl stejně povedený jako ty předchozí :) Jen ty postavy postupně umírají :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Před tím už mě varoval leckdo, ale stejně se vrhám do druhého dílu :D

      Vymazat
  2. Já si prostě musím, musím, musím Hru o trůny přečíst! :D

    OdpovědětVymazat
  3. Já si to chci přečíst už tak dlouho. Musím si tu knížku co nejdřív koupit, jelikož mám stále větší chuť ji číst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně musíš, i když já bych ji ve fyzické formě asi nezvládla :D Pořídila jsem si raději e-knihu ;)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.