Přesvědčivě zvrácená sociální síť | Stačí jen chtít

Název v originále: NEED
Autor: Jeoelle Charbonneau
Nakladatelství: Fragment
Žánr: YA, thriller, záhady
Série: -
Počet stran: 335
Čteno: 25. - 27. června 2017, v češtině

Bratr Kaylee Dunhamové nutně potřebuje novou ledvinu, jinak zemře. A Kaylee je odhodlaná mu ji obstarat, i kdyby pro to měla využít NEED - podivnou sociální síť, která za splněné úkoly daruje uživatelům to, co potřebují. Jenže i když se úkoly zdají nevinné, děje se tu něco nebezpečného. A všichni o tom mlčí...

PŘÁNÍ: Touha něco vlastnit nebo dokázat. Něco chtít.
POTŘEBA: Něco, co je důležité, protože je to zásadní, něco nezbytného bez čeho nemůžete žít.
CO POTŘEBUJETE?


Moc ráda čtu knihy na motivy sociálních sítí nebo moderních technologií, které ovlivňují lidi. Zajímá mě, jaké dopady tohle všechno může mít, a Stačí jen chtít veškeré důsledky ukazuje naprosto přesvědčivě. Všechno, co se děje, má určitou příčinu, a i když jde o zvrácené události, čtenář dostává jedinečnou šanci pochopit, proč se dějí.

Joelle Charbonneau se podařilo skvěle vybalancovat prvky thrilleru a Young Adult. Pro mě Stačí jen chtít představuje úplně odpovídající úroveň děsivosti. Jsem totiž schopná se bát i při pohádkách pro děti, takže mi při čtení této knihy po zádech běhala příjemná husí kůže, ale zvládla jsem od ní vstát a jít si vyčistit zuby bez toho, abych začala ječet.


CO POTŘEBUJETE?
POTŘEBUJU NOVOU LEDVINU PRO BRATRA.
VAŠE ŽÁDOST BYLA ZPRACOVÁNA. UDĚLÁME, CO BUDE V NAŠICH SILÁCH, ABYCHOM VAŠI POTŘEBU SPLNILI.

Nejde totiž o žádné skryté zlo, ale o neduhy, které sídlí v lidech samotných. Všechny postavy působí naprosto skutečně a i když se vám to nebude líbit, porozumíte jim a jejich motivaci. Jediný problém představuje množství charakterů: na začátku jsem měla v postavách a jménech dokonalý zmatek. Ve vyprávění se totiž vždy po pár stránkách střídá v ich-formě Kaylee a různé další postavy v er-formě. Jenže těch "ostatních" je na začátku poměrně hodně, tak se tím nenechte vyděsit! Ke konci se to srovná a vy začnete vnímat individualitu každého člověka.

Poslední výtku mám k romantické lince, kterou bohužel autorka vybudovala jako neuvěřitelné klišé a ještě ke všemu ani nepůsobila realisticky. Ne, že by to vyloženě bránilo ve čtení, ale hlavní hrdinka u mně ztratila dost bodů. Ve věci záchrany svého bratra byla Kaylee tak sebejistá a cílevědomá, ale jakmile došlo na objekt milostného zájmu, klepala se jí kolena a nebyla schopná ze sebe dostat souvislou větu.

A co jste asi mohli potřebovat, že jste dokázali udělat tohle? Přestaňte plnit, co NEED žádá. Platíme příliš vysokou cenu. Nic není zadarmo.

Na závěr bych se ještě ráda rychle vyjádřila k obálce. Poprvé, když jsem knihu uviděla, se mi její kabátek vůbec nelíbil - protože moje láska k obličejům na obálkách knih je zkrátka nekonečná, že ano. Postupem času se mi ale na knížku koukalo čím dál lépe, a když jsem zjistila, že ta malá písmenka jsou ve skutečnosti přání z NEEDu, obálka se mi najednou zalíbila mnohem víc.

Stačí jen chtít skvěle balancuje mezi prvky YA a thrilleru. Autorce se podařilo dokonale ukázat, co sociální sítě dokážou s lidmi udělat. Jde totiž o zlo, které se skrývá v nás samotných, a díky kterému působí charaktery z této knihy tak realisticky. Na začátek budete mít pravděpodobně v postavách zmatek, protože se ve vyprávění střídá Kaylee (v ich-formě) a několik dalších postav (v er-formě). Časem si ale jistě zvyknete. Kromě toho mě vůbec nebavila romantická linka plná klišé, která kazila dojem Kaylee jako sebevědomé a trochu zoufalé sestry. Spíš se z ní stávala hromádka nervozity. A abych nezapomněla, nakonec jsem spokojená i s obálkou.

Celkové hodnocení: 4/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji pořadatelům Humbooku, kde se 7.10. můžete s autorkou setkat i vy! Knihu si můžete pořídit tady.

Čtete thrillery, nebo jste strašpytlové jako já?
Marky

Komentáře

  1. Skvělá recenze :) Knihu jsem právě dočetla a docela se mi líbila :) Jen mi hrozně moc připomíná Nerve a přišla mi místy trochu nerealistická :) Ale i tak to bylo pěkné počtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Nerve jsem nečetla, ale ráda bych, a taky chyb se chtěla podívat na film.

      Vymazat
  2. Zrovna jsem knihu přečetla. A také mi na mysli několikrát přišla podoba s Nerve, ale já viděla jen film. Jen malé podobnosti. :D Rozhodně bych uvítala více knih s touto tématikou. Jinak ta milostná zápletka mi nepřišla moc přesvědčivá...nevím - nějak extra to mezi nimi nejiskřilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nerve jsem zatím nečetla, ale ráda bych. Tahle tématika mě taky zajímá a baví :) Romantika se mi taky zdála nerealistická.

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.