10 důvodů proč si přečíst Prohnilé město


Dnes mám pro vás další článek ze série 10 důvodů proč si přečíst. Tentokrát jsem do nebe vychválila Prohnilé město, druhý a závěrečný díl série Šest vran z pera Leigh Bardugo. Tohle je opravu moje srdcovka, kterou stavím na stejnou úroveň jako Harryho Potter a Hunger Games (takže mezi nejlepší z nejlepších). Prohnilé město u nás vychází 26. dubna. A proč byste si ho měli přečíst i vy?

Název v originále: Crooked Kingdom
Autor: Leigh Bardugo
Nakladatelství: Fragment
Žánr: YA, fantasy
Série: Six Of Crows #2
Počet stran: 536 (v anglickém vydání)
Čteno: 11. - 18. října 2017, v češtině

Anotace: Kazu Brekkerovi a jeho lidem se podařil nevídaný kousek: vloupali se do nejstřeženější pevnosti světa a ukradli to, za co měli dostat velmi dobře zaplaceno. Místo kýžené odměny však na ně čekala zrada. Podvedeni a oslabeni o jednoho člena, který byl unesen, musí napnout všechny své síly, aby získali, co jim patří. V ulicích zkorumpovaného Ketterdamu se mezitím schyluje k válce. Nebezpečná droga jurda parem se stává předmětem hry o moc. Zkáza, kterou za sebou nechává, je děsivá. Obstojí Kazova prohnanost proti starým i novým nepřátelům? Zůstanou mu jeho lidé věrní? Pomstí se za zradu a zabrání rozšíření smrtící drogy, které by mělo nedozírné následky nejen pro griši, ale i pro celý svět?


1) Složitý svět
Leigh Bardugo skutečně nenechává nic náhodě: rozvíjí hned několik různých národů včetně jejich kultury a vzájemných diplomatických vztahů. Kromě toho najdete samozřejmě v knize propracovanou mapu, ke které se v průběhu příběhu můžete vracet.

“I would have come for you. And if I couldn't walk, I'd crawl to you, and no matter how broken we were, we'd fight our way out together-knives drawn, pistols blazing. Because that's what we do. We never stop fighting.” 

2) Dějové zvraty
Tohle jsem čekala, když jsem do druhého dílu šla, ale autorka mě stejně dokázala zvednout ze židle, a to ne jednou. Znáte ten moment, kdy to vypadá, že je všechno ztraceno, a pak "bum" a všechno se úplně změní? Tak těch v knize najdete nespočet.

3) Skvělá parta
Zatím jsem nenašla skupinu, partu nebo gang, který by mi sedl víc, než Šest vran. Jsou dokonale sehraní, každý má čím přispět a každý má své chyby - zkrátka se skvěle doplňují.

Fear is a phoenix. You can watch it burn a thousand times and still it will return. 

4) Najdete se
Ať už v postavách, ve světě, nebo v čemkoli jiném, v Prohnilém městě se budete zkrátka cíti doma. Mně přirostlo k srdci a vracím se do něj podobně ráda jako třeba do Bradavic.

5) Vypočítavé postavy

Myslíte si, že přišla zápletka, ale vtom někdo řekne "A tohle jsi nečekal!", pak ale následuje "Čekal, ale mám na tebe tohle!"... A tak dál. Postavy myslí na několik tahů dopředu a i když celý příběh někdy trochu působí jako mistrovství světa v šachu, stojí to za to. Jde totiž o vážně nezapomenutelný dojem a doteď nechápu, jak se něco podobného mohlo autorce podařit.

“Has anyone noticed this whole city is looking for us, mad at us, or wants to kill us?"
"So?" said Kaz.
"Well, usually it's just half the city.”

6) Nenucená romantika
Vlastně jsem si ani nevšimla, že tam nějaká romantika je. Dvojice se tu daly dohromady tak přirozeně, jako si namažete chleba máslem. I kdybyste neměli fandit všem (což nepokládám za pravděpodobné, protože si je prostě zamilujete), určitě si tu najdete svůj pár, kterému budete držet palce a zatajovat za něj dech.

7) Budete plakat.
Mám k tomu něco dodávat? Prostě se na to připravte. A až přijde to nejhorší, zkuste s knihou neházet z okna, přece jen by to byla škoda té krásné obálky. Teď mi možná nevěříte, ale za sebe můžu říct, že jsme za ty slzy nakonec byla ráda. Protože stály za to.

But if you couldn’t open a door, you just had to make a new one.

8) Miliony citátů
Netřeba se ptát, kolik lepíků jsem spotřebovala při čtení, že? (Samozřejmě metaforicky, protože jsem knihu četla na čtečce.) Leigh Bardugo prostě psát umí... ale to už jsem nejspíš říkala.

9) Série, ke které se budete vracet
Pokud se vám líbilo Šest vran, můžu vám prozradit, že Prohnilé město je ještě mnohem lepší. Já tuhle sérii řadím mezi Hunger Games a Harryho Pottera, tedy mezi ty nejlepší z nejlepších, ke kterým se moc ráda vracím.

No mourners, no funerals. Another way of saying good luck. But it was something more. A dark wink to the fact that there would be no expensive burials for people like them, no marble markers to remember their names, no wreaths of myrtle and rose.

10) Zlomí vám srdce
Tisíckrát.
Ale stejně ji to odpustíte.
Protože ji budete milovat.
Napořád.

Pokud jste tuhle knihu četli, jak se vám líbila?
A pokud ne, přesvědčila jsem vás k jejímu přečtení?
Marky

Komentáře

  1. Díky těmhle bodům začnu o četbě opravdu hodně uvažovat. Knihy do autorky jen prošly kolem mě a hlubší stopu nezanechaly, ale teď, po přečtení tolika pozitiv se po knihách prostě musím podívat. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jedině dobře! Autorčinu jinou sérii, Grišu, čtu právě teď a na Šest vran rozhodně nemá :)

      Vymazat
  2. Na Prohnilé město se samozřejmě těším :) Ale už nemám přehnaná očekávání :) První díl byl sice skvělý, ale vyloženě srdcovka z toho nakonec nebyla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, tak snad se ti druhý díl bude líbit ještě o trochu víc :)

      Vymazat
  3. U Šesti vran se mi líbila druhá polovina knihy a postavy jsem si zamilovala všechny. Po dočtené Tvé recenze bych si nejraději Prohnilé město přečetla hned! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! Prohnilé město právě převážně na druhou polovinu Šesti vran navazuje v podobném stylu, takže se ti určitě bude líbit taky.

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.